Saturday, February 11, 2017

KETUA MASYARAKAT CINA KEMAMAN YAKIN DENGAN GRUP WHATSAPP KEMAMANG KITE

ANALISIS BERITA

CHUKAI: Sambutan Majlis Tahun Baru Cina anjuran grup whatsapp Kemamang Kite (KK) semalam di sini mendapat sambutan kira-kira 1,000 orang dari pelbagai kaum terutamanya dari kaum Cina.

Sudah tentu ia memberi petanda yang baik kepada BN untuk merampas keimbali kerusi DUN Chukai yang tewas teruk pada PRU 13.

Pada PRU tersebut calon PAS, Hanafiah Mat menang dengan majoriti 2,446 undi. Beliau memungut 12,457 undi manakala calon BN, Datuk Wan Ahmad Nizam mendapat 10,011 undi.

Ini bermakna ahli Umno dan masyarakat Cina menolak calon pilihan MB, Datuk Seri Ahmad Said. Tetapi dengan sokongan masyarakat Cina semalam terhadap program KK membuktikan bahawa mereka kembali menyokong BN sekiranya BN meletakkan calon yang boleh diterima oleh semua kaum.

Majlis itu dihadiri oleh ketua MCA, ketua Gerakan, ketua kelab kelab Cina daerah Kemaman dan mereka yakin dengan grup whatsapp KK yang membuat majlis sambutan Tahun Baru Cina yang tak pernah diadakan oleh Umno Bahagian Kemaman untuk mereka.

Mereka terharu dengan kesungguhan KK mengadakan majlis seperti ini dan mereka yakin jika semangat ini dikekalkan pada PRU akan datang maka BN mampu merampas kembali kerusi DUN Chukai dari tangan PAS.

Malah ADUN PAS yang turut hadiri majlis tersebut tidak dilayan oleh mereka lantaran mereka menyesal memilih calon PAS sebagai wakil rakyat mereka.

Dalam ucapannya penaung KK, Datuk Rahim Husin sekali lagi mengajak semua kaum bersatu padu membangunkan Kemaman  yang banyak ketinggalan dari segi fizikal.

"Sudah sampai masanya Kemaman membangun seperti kawasan lain yang mana kita kesal di sini tiada projek perumahan rakyat, tiada hospital baru dan tiada ibupejabat polis yang baru," kata beliau.

Katanya, sudah sampai masanya bagi rakyat Kemaman menuntut perubahan.

Majlis itu diakhiri dengan cabutan bertuah dan nyanyian dari artis Cina serta tarian singa. Turut diadakan ialah pemeriksaan kesihatan dari pihak hospital. Sesungguhnya program KK ini dapat merapatkan semula kaum Cina dengan Melayu di Chukai yang mereka rasa terabai selama ini.



















No comments:

Post a Comment