Friday, June 28, 2019

WARGA EMAS AKTIF SUKAN LUNCUR UDARA

KUALA NERUS, 28 Jun (Bernama) -- Usia bukan penghalang bagi warga emas untuk bergiat aktif dalam aktviti lasak. Ini dibuktikan oleh Sim Meng Kwoon, 77, yang aktif dalam sukan paragliding (luncur udara) untuk kekal sihat dan cergas.

“Untuk sertai paragliding ini tubuh badan kita perlu sihat. Jadi saya memang sentiasa menjaga kesihatan untuk memastikan saya dapat terus melakukan paragliding ini,” katanya ketika ditemui Bernama pada acara Open Fun Fly Paragliding Bukit Maras 2019 di Bukit Maras, di sini, hari ini.

Sim dari Singapura adalah peserta tertua dalam acara itu dan berpengalaman lebih 100 kali meluncur di udara sejak 22 tahun lepas.

Sementara itu, peserta termuda, Pimnara Hannarongsak (perempuan), 11, yang berasal dari Krabi, Thailand berasa sangat teruja kerana ini merupakan pertama kali melakukan paragliding di Malaysia.

Pimnara berkata ini merupakan peluncurannya yang keempat sejak menceburi sukan paragliding setahun lepas.

“Pada mulanya memang takut sehingga saya perlu ditemani oleh pilot (peluncur profesional) untuk meluncur. Tetapi apabila berada di udara saya sangat teruja kerana merasa seperti burung yang bebas terbang ke sana sini,” katanya yang kini sudah berani meluncur seorang diri.

Sementara itu peserta lelaki dari Bangkok Thailand, Prasertpong Sornnuvatara, 52, berkata selain berasa teruja kerana dapat ‘terbang’ di udara, aktiviti paragliding juga memberinya peluang untuk mempunyai ramai kenalan dari serata dunia.

Beliau yang aktif dalam sukan luncur udara sejak 24 tahun lepas telah menjelajah ke pelbagai negara termasuk Malaysia dan Australia semata-mata untuk memenuhi minatnya itu.

“Kami sesama peluncur akan berkongsi tips untuk mengawal payung luncur ketika di udara selain memberi sokongan dan bantuan sekiranya ada di antara kami yang mempunyai masalah ketika hendak meluncur atau mendarat,” katanya.

Ini merupakan kali kedua beliau datang ke Terengganu untuk melakukan paragliding dan beliau sebelum ini pernah melakukan aktiviti itu di Bukit Bubus di Besut.

Sementara itu Setiausaha Persatuan Luncur Udara Terengganu (PLUT) Anuar Ngah berkata Open Fun Fly Paragliding Bukit Maras 2019 yang berlangsung selama tiga hari bermula hari ini disertai 67 peluncur dari lapan negara termasuk Thailand, Singapura, Perancis, Amerika Syarikat dan Malaysia.

Acara itu memberi peluang kepada peserta untuk meluncur dari Bukit Maras yang berketinggian 329 meter dari paras laut sambil menghayati pemandangan indah Terengganu termasuk Pulau Kapas yang kelihatan jelas pada waktu siang.

“Ia juga bagi mempromosi Bukit Maras sebagai produk pelancongan berkonsepkan nature and adventure. Lokasinya juga sesuai dengan aktiviti paragliding kerana di sekitar bukit itu terdapat kawasan yang lapang dan luas untuk para peluncur mendarat,” katanya.

Acara anjuran PLUT dengan kerjasama Maras Hiking Community itu juga membuka peluang kepada orang ramai untuk merasai pengalaman paragliding melalui bantuan peluncur profesional dengan bayaran hanya RM150.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment