Thursday, January 18, 2018

TERENGGANU NEGERI PERTAMA GUNAKAN MYBAS ELEKTRIK


KUALA TERENGGANU, 18 Jan (Bernama) -- Terengganu menjadi negeri pertama yang menggunakan myBAS elektrik menerusi skim Transformasi Perkhidmatan Bas Berhenti-henti (SBST).

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nancy Shukri berkata operasi bas di Kuala Terengganu itu dijangka bermula April, merangkumi tujuh laluan utama dan satu laluan pengantara dengan jumlah keseluruhan jarak 235.9 kilometer.

"Langkah ini seiring dengan komitmen Malaysia untuk menurunkan kadar pelepasan karbon ke alam sekitar hingga 45 peratus pada 2030, dengan inisiatif penggunaan kenderaan cekap tenaga,? katanya ketika berucap pada Majlis Menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) kontrak Pengendali Perkhidmatan dan Pra-Pelancaran myBas Kuala Terengganu antara Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) dengan MARA Liner Sdn Bhd.

SPAD diwakili Ketua Pegawai Eksekutifnya Mohd Azharuddin Mat Sah manakala MARA Liner Sdn Bhd diwakili Ketua Pegawai Operasinya Zahrail Affenday Mohamed dan majlis disaksikan Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Razif Abd Rahman.

Katanya program myBAS Kuala Terengganu melibatkan keseluruhan 30 bas, namun sebagai permulaan sebanyak 11 bas akan disediakan termasuk empat bas elektrik

No comments:

Post a Comment