Wednesday, January 3, 2018

MCA BERKERAS MAHU PERTAHAN BANDAR TUN RAZAK

KUALA LUMPUR: Hasrat calon Umno bertanding kerusi Parlimen Bandar Tun Razak (BTR) kemungkinan besar tidak tercapai apabila MCA berkeras mahu mempertahankan kerusi tersebut pada Pilihan Raya Umum Kali ke-14 (PRU 14) tidak lama lagi.

Ini dinyatakan oleh Presiden MCA, Datuk Seri Liow Tiong Lai kepada pembantu khas kepada Pengerusi MCA BTR, Dato' Chew Yin Keen.

"Saya tanya Datuk Seri (Tiong Lai) seat ini (Parlimen BTR) milik siapa. Jawan Datuk Seri, still belong to MCA, " katanya yang enggan namanya disiarkan.

Pembantu wanita itu berkata beliau terpaksa memberanikan diri berjumpa sendiri Menteri Pengangkutan itu kerana rimas banyak sangat cakap-cakap mengenai kedudukan parlimen BTR.

"Waktu itu Datuk Seri hendak meninggalkan majlis. Saya terus ke keretanya dan tanya pada beliau kerusi parlimen BTR milik siapa," katanya.

Pembantu itu memberitahu lagi ketika beliau berjumpa Datuk Seri Liow mahu pulang selepas selesai menyempurnakan satu majlis kemasyarakatan di BTR yang berlangsung pada pertengahan November tahun lepas.

Baru-baru ini Pengerusi Veteran Umno BTR, Datuk Mohd. Alias Abdul dalam satu majlis khas di Pusat Belia Antarabangsa mahukan kerusi BTR diberikan kepada calon Umno.

Beliau menegaskan sudah sampai masanya calon Umno diberi peluang bertanding memandangkan pengundi Melayu di bantar tersebut mengatasi pengundi kaum Cina dan India iaitu 58.6 peratus.

Lagipun kata Datuk Mohd. Alias sudah dua penggal wakil kaum Cina kalah iaitu pada PRU 12 dan 13.

Kini katanya tibalah masa calon Umno disokong oleh MCA menerusi kesepakatan yang sedia terjalin antara komponen BN itu sejak dulu hinggalah sekarang.

Pembantu khas itu ketika ditanya apakah keyakinan MCA bahawa calon mereka nanti bakal membawa kemenangan kepada BN beliau berkata setiap kali gambar Datuk Chew ditunjukkan kepada orang ramai mereka semua berkata kalau inilah calonnya mereka akan sokong.

"Semua orang cakap macam itu. Mereka sebenarnya tidak tahu siapa yang akan bertanding tetapi mereka suka apabila tengok gambar Datuk Chew dan terus kata orang ini kalau bertanding mesti boleh menang," katanya.

Beliau seterusnya berkata pada hakikatnya beliau tidak tahu siapakah calon MCA yang akan bertanding di BTR ini.

Sebaliknya beliau meminta pihak media bertanya sendiri kepada Presiden MCA atau Datuk Chew sendiri.

Mengakhiri perbualan, pembantu itu berkeyakinan penuh bahawa calon MCA akan dipertaruhkan di BTR kerana kerusi ini merupakan kerusi tradisi parti tersebut.

No comments:

Post a Comment