Thursday, February 2, 2017

ANAK KEMAMAN JUARA SILAT ANTARABANGSA

KEMAMAN:  Muhammad Shahmiel Ashraf Zulkhairi, 17 tahun, anak Kemaman menjuarai kejohanan silat dalam Karnival  Tempur Seni Bela Diri Antarabangsa 2017 yang diadakan di Besut, Terengganu minggu lepas.

Karnival itu disertai oleh kelab-kelab  silat seluruh Malaysia dan kelab silat dari Thailand. Manakala negara lain seperti Indonesia. Brunei, Filipna tidak hadir kerana mereka bimbang terperangkap dengan banjir.

Anak kelahiran Kemasik ini sedang belajar di tingkatan lima di Sekolah Menengah Chukai di sini. Beliau yang meminati silat olahraga sejak di tingkatan satu lagi mendapat dorongan daripada Cikgu Nisfu Jusoh.

Di Besut minggu lepas, beliau menang pingat emas putra D mengalahkan pesilat dari Thailand. Beliau juga diumumkan sebagai pesilat terbaik. Sehingga ini beliau telah menyertai lima pertandingan silat.

Ayahnya Zulkhairi yang berasal dari Kemasek bekerja sendiri manakala ibunya pengusaha kantin di Sekolah Menengah Badrul Alam Shah, Kemasik.

Shahmiel yang juga anak ketiga dari lima adik beradik bercita cita menjadi seorang usahawan dan beliau berharap dapat mewakili negara dalam silat olahraga.

"Terima kasih kepada ayah saya yang banyak beri sokongan untuk saya teruskan menceburi bidang silat olahraga," katanya yang mengucapkan penghargaan kepada Cikgu Nisfu dan jurulatihnya.







No comments:

Post a Comment