Friday, February 17, 2017

LANGKAH UKOM AMAT TEPAT

KUALA LUMPUR: Terima kasih saya ucapkan kepada Timbalan Pengarah Unit Komunikasi Terengganu (UKOM), Roslan Abdul Rahman yang menjemput saya ke majlis ramah mesra dengan Pengarah baru UKOM, Datuk Muda Mamat, 66 tahun,  di sebuah hotel di sini dua malam lepas.

Muda yang juga bekas ADUN Pengkalan Berangan (1982-1999) baru sahaja ambilalih jawatan tersebut pada 1 Februari lalu.


Beliau yang juga bekas Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri selama dua penggal (1986-1995) menggantikan Ab Rosid Jusoh yang bertukar ke jawatan Yang Dipertua Daerah Besut.

Muda yang juga bekas Ketua UMNO Bahagian Marang selama 21 tahun (1985-2004) juga dilantik sebagai Pengerusi Biro Penaziran UMNO Negeri sejak 2014 sehingga kini.

Beliau yang memiliki latar belakang pendidikan agama dari Sekolah Menengah Agama Sultan Zainal Abidin sebelum melanjutkan pelajaran di Kolej Islam Klang, Selangor (1971-1973 ) adalah pemegang Ijazah sarjana muda Ekonomi (Pengurusan Perniagaan) dari Universiti Kebangsaan Malaysia (1974-1978)



Gabungan Muda dan Ruslan diyakini dapat memantapkan lagi UKOM. Roslan pun bukan orang baru. Beliau adalah bekas Setiausaha Akhbar MB dari tahun 1986 hingga 1999. Di zaman Datuk Seri Idris Jusoh (2004-2008), beliau berpindah ke UKOM. Di zaman Ahmad Said(2008-2014) beliau dikekalkan di UKOM dan di zaman Ahmad Razif (2014- sekarang) beliau masih dikekalkan kerana beliau juga adalah ahli jawatankuasa Umno Bahagian Kuala Nerus.

Saya sudah lama mengenali Roslan dan kami selalu berceramah bersama di musim pilihanraya di seluruh daerah di Terengganu.

Dalam pertemuan mesra dengan beberapa orang media dan blogger di Kuala Lumpur pada malam tersebut, Muda akui bahawa komunikasi bukan bidangnya tetapi beliau akan memberi tumpuan kepada bidang baru ini supaya rakyat terus menyokong kepimpinan Barisan Nasional (BN) Terengganu.

Majlis malam tersebut dihadiri wartawan kanan Kosmo, Jamdi Nasir dan tiga orang blogger.. Dua orang dari mereka pernah mengasaskan Kelab Che Det dan selepas menunaikan haji di Mekah, beliau berdoa kepada Allah tunjukkan siapa yang patut beliau ikut sama ada bekas Perdana Menteri (PM) Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad atau PM sekarang, Datuk Seri Najib Tun Razak. Balik ke Malaysia, Allah tunjukkan kepadanya bahawa perjuangan Najib lebih benar maka beliau tinggalkan Dr Mahathir yang menjadi idola beliau selama ini.

Bukan mudah untuk lari dari Dr Mahathir yang sudah sebati dengan jiwanya tetapi keputusan itu amat tepat kerana perjuangan Dr Mahathir semata mata mahu menaikkan anaknya, Mukhriz sebagai PM dan 1MDB hanya alasan bekas PM itu untuk mengaburi mata rakyat.

Dalam berhadapan dengan media sosial, UKOM mungkin kekurangan bahan maka grup whasapp Sahabat UKOM ditubuhkan untuk memberi input yang sesuai untuk menangkis serangan pembangkang untuk diviralkan kepada grup whatsapp lagi. Maka kehadiran tiga orang blogger dari PMO amat tepat pada waktunya.



Sesungguhnya pendekatan Muda berkawan dengan pihak media dan blogger adalah langkah yang baik kerana seperti kata MB dalam wawancara dengan TV1 tiga malam lepas bahawa tahun ini adalah tahun menyerang. Maka untuk menyerang, UKOM perlukan banyak input. Jadi langkah UKOM mengumpulkan pihak media dan blogger merupakan langkah yang amat tepat bagi membantu UKOM menjelaskan isu-isu semasa kepada rakyat.


No comments:

Post a Comment